Gynekologické potíže v pánevní oblasti

03.01.2023

Fyzioterapie neboli léčba pohybem v gynekologii a porodnictví má důležitou úlohu nejen jako součást vlastní léčby, ale hlavně jako prevence, abychom těmto problémům předcházeli. Příčina vzniku gynekologických potíží může být buď primárně gynekologická, nebo se jedná o poruchu pohybové soustavy, které se promítají na vnitřní orgány v oblasti malé pánve tzv. viscerální projekcí. Gynekologické potíže bývají subjektivně vnímány jako bolesti v kříži a bederní oblasti (LBP - lower back pain). A naopak nález v oblasti bederní páteře může mít podíl při vzniku gynekologických poruch. Proto je potřeba důsledné kineziologické vyšetření.

Svaly pánevního dna hrají důležitou roli v životě každé ženy a mají zásadní vliv na zdraví. Jsou podpůrným aparátem pro močovou trubici, močový měchýř, dělohu a konečník. Uzavírají spodní část pánve a tvoří tak jakousi "pružnou svalovou mísu". Svaly pánevního dna se skládají ze tří vrstev. Rozkládají se jako síť mezi stydkou kostí a kostrčí a mezi sedacími hrboly. Tyto svaly pánevního dna hrají klíčovou roli při kontrole močení, vyprazdňování a uvolňování střevních plynů. Také podporují orgány v pánevní oblasti a brání jejich prolapsu (sestupu). Mají nezanedbatelnou funkci při dosahování orgasmu. Významným způsobem se svaly pánevního dna podílí na držení těla a dýchání, zajišťují stabilitu SI skloubení a trupu, jelikož jsou součástí hlubokého stabilizačního systému páteře. Pánevní dno není jen mechanickým těžištěm lidského těla, ale je také nejcitlivějším emočním barometrem v těle ženy.

Při oslabení a nesprávném funkčním zapojení svalů pánevního dna může docházet k inkontinenci (úniku moči), prolapsu pánevních orgánů, sexuálním dysfunkcím, nestabilitě pánve a kyčlí (PGP - pelvic girdle pain). Oslabení pánevního dna bývá spojené se zvýšenou nitrobřišní svalovou aktivitou, s poruchami držení těla.

PŘÍZNAKY DYSFUNKCE SVALŮ PÁNEVNÍHO DNA:

• Nepravidelná a bolestivá menstruace

• Močová inkontinence (neovladatelný únik moči)

• Bolestivý pohlavní styk

• Neschopnost dosáhnout orgasmu

• Opakované gynekologické záněty

• Záněty močového ústrojí

• Zácpy

• Sestup dělohy

• Neplodnost

• Bolesti zad, hlavy a pánve

• Bolesti kostrče (kostrčový syndrom)